Bendik Wold

Kulturredaktør
Bendik Wold

Artikler

På tampen

Lesedebatt, sier du? For 250 år siden holdt ei ny ABC-bok på å utløse borgerkrig i Sør-Tyskland.

Leder

1–0 til Putin

Leder

Gjennom angrepet på Iran har Trump brutt ikke bare folke­ret­ten, men også forsik­rin­gene han ga sine egne velgere i fjor høst.

På tampen

Ravioli, ravioli!

Forsøk på å si noe pent om en gjest som ikke kjente sin besøkelsestid.

Essay

«Thomas Mann stjal både setninger og ideer fra sine norske favo­ritt­for­fat­tere»

Leder

NRK er havnet i selv­for­skyldt tidsnød

På tampen

«Er løpebølgen den nye punken?» Uæh.

På tampen

Blod i sugerørene og 158 tønner dritt

Sverige har fått skitt på hjernen.

På tampen

Europeisk motkultur? Sjekk denne fyren som ramser opp kinesiske retter på cockney-dialekt!

Leder

Få norske kunstnere kan måle seg med Dag Solstad

På tampen

Nærer Klasse­kam­pens kultur­re­daksjon en «lengsel etter figurativ kunst»? Vår kultur­re­daktør svarer Morgen­bladet.

På tampen

Finans­bobler

Se godt på dette bildet. Det viser hvordan finans­kapitalen ødelegger kulturen, ifølge en ny bok.

Leder

Norges rause litte­ra­tur­po­litikk hviler på at forlagene gir noe tilbake

På tampen

Det hjelper ikke at datanerden Mark Zuckerberg plutselig trener jiu-jitsu og sprader omkring med chains

November

Er skjerm­kri­ti­kerne «popu­lis­ter»?

Leder

Mediemakt på færre hender

Det norske ordet «konsern» har samme opphav som engelske «concern» – begge stammer fra concernere, middelalderlatin for å «blande (noe) sammen». På engelsk er det også et verb: to concern betyr å angå, vedrøre, men også bekymre – nesten synonymt med to worry. Det er leit at denne bibetydningen ikke finnes på norsk, for økt konsernmakt burde nettopp bekymre, særlig når utviklingen finner sted i feltet for det frie ord. Medietilsynets årlige rapport om det norske mediemangfoldet gir oss en urovekkende oppdatering på stoda: Nesten 90 prosent av driftsinntektene i avismarkedet kommer nå fra aviser eid av seks mediekonsern. Aller størst er Amedia, Schibsted og Polaris, som til sammen kontrollerer 73,1 prosent av avisopplaget – en økning fra 66,4 prosent i 2018. At andelen ikke er enda høyere, skyldes at Medietilsynet i den samme perioden har begynt å samle tall fra flere aviser. Særlig sterk er eierkonsentrasjonen i lokal- og regionalmarkedet, der Amedia kontrollerer 45,8 prosent av det samlede opplaget.

August

Johan Harstad skriver kjedelig. Men kanskje er det kjedelig på den rette måten?

Julekalender luke 20

Om å slite forels­kelsens trapper.

På tampen

Mediene glemmer hva de lever av – igjen.

Leder

Bredde­kul­tur

Gi unga et horn før fotballen tar dem, sier man i korpskretser. Men fotball og musikk er ikke likestilte fritidsaktiviteter for barn og unge i dag. Selv om akademier og høyere trenings­avgifter har gjort fotballen mer klassedelt, er det fortsatt riktig å kalle ballsporten en «breddeidrett». Kulturaktiviteter som dans, musikk og teater har ikke det samme folkelige preget. Som Klassekampen skrev i forrige uke, deltar bare én av ti norske barn på kulturskolen, og nesten alle har foreldre med høy utdannelse. Pris er åpenbart en faktor. I Oslo koster en kulturskoleplass omkring 4500 kroner i året.

På tampen

Jakta på perfeksjon gjør oss til dårlige beslut­nings­ta­kere.

Medier

Tre av fire ameri­kanske aviser unnlot å støtte en av presi­dent­kan­di­da­tene.

Bøker

Forfatter Maren Uthaug boikotter Week­end­avisen.

Kommentar

Hans lille land

Det begynte med noen ekstra øyer og skogkruller strødd utover Romsdalskysten. I morgen fyller Edvard Hoem 75 år.

På tampen

Er ikke dogmene «kvalitet» og «origi­na­litet» for lengst avslørt som luftige trylle­for­mu­larer?

På tampen

Billig­bo­kre­vo­lu­sjonen skulle gi bøker til prisen av ei pakke sigaretter. Det har visst norske forlag glemt

Leder

Teater som luksusgode