Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Fokus

Et smutthull i loven

Ved å åpne for politisk reklame på sosiale medier har vi gitt pengesterke aktører stor innflytelse på norsk politikk.

Da to representanter for Facebook sommeren 2017 troppet opp på Stortinget for å tilby sine tjenester til norske partier, var interessen stor. Samtlige stortingspartier tok imot det amerikanske selskapet, som orienterte om hvordan norske politikere kan bruke Facebooks tjenester for å nå ut til velgerne. Selv om flere av partiene støttet det rådende forbudet mot politisk reklame på tv, var alle likevel villige til å benytte seg av et unntak i loven. Kringkastingsloven forbyr nemlig politisk reklame på fjernsyn, ja, til og med på «tekstfjernsyn», som det står i lovteksten. Forbudet omfatter likevel ikke de etter hvert svært mektige internasjonale tekselskapene, som Facebook, Instagram og Tiktok. På nett er det fritt fram for politiske budskap.

Du har dessverre ikke tilgang til artikkelen

Logg inn i appen eller kontakt kundeservice.