
Artikler

USA tar stadig nye steg mot et autoritært styre og bort fra en verdensorden basert på folkeretten

Velaug Hobbelstad om da tre kvinner i stringtruse muligens satte kunsten fri.

Arvestriden

FIRE Å SE OPP TIL
Én ting tok alle årets vinnere feil om: Ingen trodde Sylvi Listhaug skulle bli Frp-leder.

Lidelsens lystighet.

Full stans

Utbygging

Gjester til bords
Kan gamle råd bli nye?

Fortvilende

En gang på korpsleir.

Turistfella

I Vestlys verden
Reisen til barndommens indre.

Forakten

Fortellingen

En film det hadde vært umulig å se om vi ikke visste hvordan det gikk.

Hjemme til jul
Det er jul neste år også.

Toger videre

Hvor ble det av den langsomme samtalen?

KLASSIKEREN.

En ny tid
I snart to uker har sykkelbud fra matleveringstjenesten Foodora streiket for å få tariffavtale. 102 av cirka 600 Foodora-syklister i Norge har streiket siden 20. august, og Fellesforbundet har varslet at de trapper opp streiken, slik at 142 bud nå er eller vil bli tatt ut i streik om kravet om tariffavtale ikke innfris. Syklistene, som har en grunnlønn på 120 kroner i timen, krever å øke lønna med åtte kroner, samt å få noe økonomisk støtte til sykkel og ekstrautstyr på vinteren. I kronikken «Tariffavtaler for en ny tid» i Klassekampen lørdag argumenterer daglig leder i Foodora Norge Carl Tengberg for hvorfor selskapet ikke kan akseptere det kravet om tariffavtale som nå ligger på bordet. Han mener Fellesforbundet ikke forholder seg til hvordan virkeligheten er i denne bransjen, som «kan være kompleks og vanskelig å forstå». Foodora er ikke imot å inngå en tariffavtale, understreker han, men mener at en avtale «må passe hele bredden av behov hos syklistene, ikke bare den seksdelen som har organisert seg i Fellesforbundet».

Fire millioner er det nye tre millioner.

I 40 år har noen dødd på Everest hvert år. Det trenger ikke bli flere.

Pensjonsfella

Sykkelkultur
«Jeg har sluttet å sykle i Oslo. Jeg opplevde det som farlig.» Det sier Morten Hestnes til Aftenposten fredag. Hestnes, som jobber i Traumegruppen på Ullevål sykehus, registrerer skader etter sykkelulykker som behandles på sykehuset: en økning på 305 prosent siden 2001, og det er bare skader på pasienter som kommer til Ullevål. Aftenposten fortalte i helga historien om Karine Wang, som døde etter at hun ble påkjørt av en lastebil i Oslo i fjor høst. Hvorfor akkurat denne ulykken skjedde og hvem som hadde skyld i den, er fortsatt under etterforskning. Men etter ulykken har Statens vegvesen fått kritikk.

Får vi det bedre av å se på kunst og lese litteratur?

Kjøp, selg, bruk og kast. Har vi snart runda forbrukersamfunnet?
