Velaug Hobbelstad Sælid

Featureredaktør
Velaug Hobbelstad Sælid

Artikler

Leder

USA tar stadig nye steg mot et autoritært styre og bort fra en verdens­orden basert på folke­ret­ten

Julekalender

Velaug Hobbelstad om da tre kvinner i string­tru­se muligens satte kunsten fri.

Leder

Arve­stri­den

Året som gikk

FIRE Å SE OPP TIL

Én ting tok alle årets vinnere feil om: Ingen trodde Sylvi Listhaug skulle bli Frp-leder.

Brev fra kolonien

Lidelsens lystighet.

Leder

Full stans

Leder

Utbygging

Fokus

Gjester til bords

Kan gamle råd bli nye?

Leder

Fortvi­lende

Fokus

En gang på korpsleir.

Leder

Turist­fella

Fokus

I Vestlys verden

Reisen til barndommens indre.

Leder

Forakten

Leder

Fortel­lingen

Julekalender

En film det hadde vært umulig å se om vi ikke visste hvordan det gikk.

Fokus

Hjemme til jul

Det er jul neste år også.

Leder

Toger videre

Fokus

Hvor ble det av den langsomme samtalen?

KLASSI­KEREN.

Leder

En ny tid

I snart to uker har sykkelbud fra matleveringstjenesten Foodora streiket for å få tariffavtale. 102 av cirka 600 Foodora-syklister i Norge har streiket siden 20. august, og Fellesforbundet har varslet at de trapper opp streiken, slik at 142 bud nå er eller vil bli tatt ut i streik om kravet om tariffavtale ikke innfris. Syklistene, som har en grunnlønn på 120 kroner i timen, krever å øke lønna med åtte kroner, samt å få noe økonomisk støtte til sykkel og ekstrautstyr på vinteren. I kronikken «Tariffavtaler for en ny tid» i Klassekampen lørdag argumenterer daglig leder i Foodora Norge Carl Tengberg for hvorfor selskapet ikke kan akseptere det kravet om tariffavtale som nå ligger på bordet. Han mener Fellesforbundet ikke forholder seg til hvordan virkeligheten er i denne bransjen, som «kan være kompleks og vanskelig å forstå». Foodora er ikke imot å inngå en tariffavtale, understreker han, men mener at en avtale «må passe hele bredden av behov hos syklistene, ikke bare den seksdelen som har organisert seg i Fellesforbundet».

Fokus

Fire millioner er det nye tre millioner.

Fokus

I 40 år har noen dødd på Everest hvert år. Det trenger ikke bli flere.

Leder

Pensjons­fella

Leder

Sykkel­kultur

«Jeg har sluttet å sykle i Oslo. Jeg opplevde det som farlig.» Det sier Morten Hestnes til Aftenposten fredag. Hestnes, som jobber i Traumegruppen på Ullevål sykehus, registrerer skader etter sykkelulykker som behandles på sykehuset: en økning på 305 prosent siden 2001, og det er bare skader på pasienter som kommer til Ullevål. Aftenposten fortalte i helga historien om Karine Wang, som døde etter at hun ble påkjørt av en lastebil i Oslo i fjor høst. Hvorfor akkurat denne ulykken skjedde og hvem som hadde skyld i den, er fortsatt under etterforskning. Men etter ulykken har Statens vegvesen fått kritikk.

Fokus

Får vi det bedre av å se på kunst og lese litteratur?

Fokus

Kjøp, selg, bruk og kast. Har vi snart runda forbru­ker­sam­funnet?

Leder

Spagat