Sakprosa

Rettssaken i Hardanger

Jørn Øyrehagen Sundes inspirerte bok om en drapskvinne er også en hyllest til fortellerkunsten.

I landskapet: Maleri fra Hardanger av Catharine Hermine Kølle (1788–1859). Foto: Universitetsmuseet i BergenI landskapet: Maleri fra Hardanger av Catharine Hermine Kølle (1788–1859). Foto: Universitetsmuseet i Bergen

Jørn ­Øyrehagen Sunde

Forsvarstale for eit vondt ­menneske. Rett, ­samfunn og kvinner på 1700-talet

Kagge forlag 2025, 347 sider

I det siste har KI-språket blitt mer påtrengende. Det egler seg innpå, på nettsider, i sosiale medier og e-poster, lange remser av skoleflink tekst som fyller meg med en vag gru. Men da jeg leste Jørn Øyrehagen Sundes nye bok, klarte jeg endelig å sette fingeren på hva som er verst med det. Det er ikke det at KI-en spiser åndsverk og erstatter folk som meg, ikke engang at den juger så det renner av den. Det er at tekstene skrevet av ChatGPT og co. helt mangler en gnist, en nødvendighet. Den lurer jo ikke på noe, og har ingenting på hjertet.

Du har dessverre ikke tilgang til artikkelen

Logg inn i appen eller kontakt kundeservice.

Bokmagasinet

Essay

På en reise til László Kraszna­hor­kais fødeby Gyula ble magien brutt. Først nå forstår jeg hvorfor.

Kommentar

Selv jug og skryt på bar er mer verdt enn kunstig intel­li­gens.

Verdensarkivet

På leting etter bilder til Bokma­ga­sinet, ducker det opp skatter som er på siden av saken, men for gode til ikke å deles. Her presen­teres et utvalg.