KonsertFestivalrapport

Vokser seg stor

Suksesshistorien Oslo Jazzfestival stoler på både jazzen og publikummet sitt.

GODT GROOVE: Petter Eldh skjuler sitt bass-face mens Joshua Redman blåser uten å miste brillene. Foto: Matija PuzarGODT GROOVE: Petter Eldh skjuler sitt bass-face mens Joshua Redman blåser uten å miste brillene. Foto: Matija Puzar

Oslo har vært en jazzby av internasjonalt format i lang tid, med etablerte og nye scener i ulik størrelse som trekker til seg kremen av kremen både fra inn- og utland. Jazzfeltet vokser, med stadig ekspanderende forgreininger, og det er selvfølgelig umulig for en festival å speile hele bredden i løpet av en knapp uke midt i august. Men jeg tør påstå at i år kom Oslo Jazzfestival i nærheten av et mangfoldig og vitalt ideal. Det virket også på meg som om festivalen evnet å utvide horisontene til sitt publikum.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Intervju

Her, no, då

Side Brok finst ikkje nostalgiske. Likevel må dei sjå bakover.

Intervju

London 31. august

Victoria Ulriksen (19) er visstnok første nordmann til å spille solokonsert i Westminster Abbey.

Intervju

Verdens beste gutter

The Hives er fortsatt sitt eget yndlingsband.