Kunst

De sykes rike

«Livsblod» presenterer en velkjent Munch i en ny, givende ramme.

BLODIG: «På operasjonsbordet» (1902–1903). Foto: Juri KobayashiBLODIG: «På operasjonsbordet» (1902–1903). Foto: Juri Kobayashi

Livsblod

Munchmuseet i Oslo

Står til 21. september.

Edvard Munch formulerte det best – og mest dramatisk – selv: «Sykdom og Galskap og Død var de sorte Englene som sto ved vuggen min.» Også Susan Sontags essay om motsetningen mellom kongedømmene til henholdsvis de friske og de syke, som hun kalte dem, er uforglemmelig. Munchmuseets hovedsatsing i sommer handler om sistnevnte: om hvordan deres rike ser ut i nordmannens kunst, om Munch selv som innbygger i det – og om gjenstandene som preger dette landet.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kunst

Kunst

Berre ein Hund. ­Haugar 30 år

Haugars mangslungne ­30-årsmarkering avspeiler et distriktsmuseum som har vandret sine egne veier.

Kunst

Røtter

Under abstraksjonen foregår en intens dialog med samtida.

Kunst

Odesa

Yelena Yemchuks bilder bringer oss nærmere kostnadene ved krig som ikke kan tallfestes.