Kunst

Buret brister

Ingeborg Tysse antyder en fugleverden radikalt forskjellig fra vår egen.

Fugletid: Ingeborg Tysses «Wild Watch». Foto: Norsk BilledhoggerforeningFugletid: Ingeborg Tysses «Wild Watch». Foto: Norsk Billedhoggerforening

Wild Watch

Ingeborg Tysse

Norsk Billedhoggerforening i Oslo

Står til 22. juni

I det innflytelsesrike essayet «L’Animal que donc je suis» (Dyret som jeg derfor er) fra 1997 utfordrer Jacques Derrida den vestlige filosofiens tendens til å redusere alle ikke-menneskelige vesener til kategorien «dyr». Her hevder han blant annet at kunsten og litteraturen ofte gjør dyrene til symboler og underspiller deres egenrådighet. Slik unngår vi – menneskene – å anerkjenne at dyr antagelig opplever verden på et mylder av måter vi ikke fullt ut kan fatte.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kunst

Kunst

Berre ein Hund. ­Haugar 30 år

Haugars mangslungne ­30-årsmarkering avspeiler et distriktsmuseum som har vandret sine egne veier.

Kunst

Røtter

Under abstraksjonen foregår en intens dialog med samtida.

Kunst

Odesa

Yelena Yemchuks bilder bringer oss nærmere kostnadene ved krig som ikke kan tallfestes.