Martin Bjørnersen

Jeg er journalist i Musikkmagasinet. Mitt spesialfelt er rap/hip hop og afroamerikansk musikk, der jeg også har bakgrunn som dj/produsent, samt den levende musikkarven fra våre nasjonale minoriteter. Ustudert røver og selvlært skribent siden tenårene.
Martin Bjørnersen

Artikler

Album

Det nye albumet til techno­le­genden Biosphere er forbløf­fende tilgjen­gelig.

Album

Tøff trio tryller (mikro)tonal trolldom ut av tralle­tra­di­sjoner.

Ved veis ende

Sly Stone (1943-2025)

Album

Frisk fabulering

Rapveteran Aesop Rock fortsetter å blomstre.

Reportasje

– Yasin er en inngang til alt, sier Mohamed Yussuf, forfatter av fersk bok om Sveriges mest beryktede gangster­ra­per og Rinkeby-miljøet han vokste opp i.

Album

Løkka-rapper Ari Bajgora har noen ganske unike kvaliteter.

Album

Ny vår for jazzle­gende Don Cherry via super­gruppa Cosmic Ear.

Album

Mesterlig, levende

Undergrunnsrapper Billy Woods er til å grøsse og grine av.

Intervju

En historisk jødisk konsert med Kringkastings­orkesteret viser musikkens kraft til å leve videre.

Album

I flytsonen med Joshua Abrams til selve tida opphører.

Intervju

Carola har begått påskeplate på Kirkelig Kultur­verk­sted. Men hun klarte ikke å sette punktum på Golgata.

Intervju

Hundedager

Det nye bandet til superduoen Gundelach og Lars Vaular singeldebuterer i dag.

Intervju

Pianist og professor Liv Glaser er egentlig litt jazzete, med et hjerte som banker i takt for musikken.

Intervju

Den Oslo-aktuelle standup-stjernen David Cross fore­trek­ker å turnere som et indie­rock­band.

Konsert

Arild Boman bare spør – og stiller de store spørs­må­lene, med et kirke­kon­sert­pro­sjekt som strekker seg over minst 46 år nå.

Intervju

Dystopisk aroma

Reolô blander (slåtte)tradisjoner, riff, repetisjon, samfunns­kritikk og svarteboka på supergruppas andre album.

Album

Playboi Cartis overvel­dende tredje­al­bum har overflod, men litt mindre overskudd.

Tv-konsert

Verdens første kvenofoni stiller lavmælte musikalske spørsmål om identitet med dramatisk og dynamisk tyngde.

Intervju

Kristin Mellem ser frem til en musikalsk feiring av Kven­fol­kets dag på søndag.

Ved veis ende

Roy Ayers (1940-2025)

Vibrafonisten, låtskriveren, bandlederen og produsenten Roy Ayers gikk bort i forrige uke. Etter det familien karakteriserte som lang tids sykdom, men også etter et langt, rikt liv. Han viste musikalske evner fra tidlig i barndommen av, sang i kirkekor og spilte blant annet steel-gitar i et latin-band(!). Men det var som vibrafonist han bemerket seg, fra jazzscenen i hjembyen Los Angeles fra tidlig sekstitall. Og med et gjennombrudd som «sidemann» med markante bidrag på en rad populære album med fløytisten Herbie Mann fra 1966 av, på Atlantic Records. Det var samme legendariske plateselskap som ga ut de første soloalbumene til Ayers (om vi ser bort fra en tjuvstartskive i 1963). Men ambisiøse og egenrådige Ayers tok snart kontroll over de fleste aspekter av karrieren selv, som produsent og bandleder for sitt Ubiquity – og ved tiårsskifte også uavhengig plateselskapssjef for Uno Melodic, med eksterne produksjoner som Sylvia Striplins sensuelle funk/soul-klassiker «You Can’t Turn Love Away».

Intervju

Plate­ak­tu­elle Kved­ar­kvin­tetten lar samsongen få lov til å fortelle historier åpne for tolkning, på album­ver­sjonen av bestil­lings­verket «Tagal».

Album

Trivelig trio koser seg der de cruiser avgårde med hvilepuls.

Ved veis ende

Roberta Flack (1937-2025)

Intervju

Lutt og kaldt blod

I kveld spiller den nederlandske luttisten Jozef van Wissem stumfilmkonsert til vampyrfilmklassikeren «Nosferatu» (1922) i Oslo.

Album

Anmeldelse

Album

Etter beefen med Kendrick Lamar har Drake forstått at den eneste tenkelige utveien er … å late som ingenting.

Album

Rambow biter seg fast i topp­sjik­tet av norsk rap med et usedvanlig helstøpt album.