Martin Bjørnersen

Artikler

Det nye albumet til technolegenden Biosphere er forbløffende tilgjengelig.

Tøff trio tryller (mikro)tonal trolldom ut av tralletradisjoner.

Sly Stone (1943-2025)

Frisk fabulering
Rapveteran Aesop Rock fortsetter å blomstre.

– Yasin er en inngang til alt, sier Mohamed Yussuf, forfatter av fersk bok om Sveriges mest beryktede gangsterraper og Rinkeby-miljøet han vokste opp i.

Løkka-rapper Ari Bajgora har noen ganske unike kvaliteter.

Ny vår for jazzlegende Don Cherry via supergruppa Cosmic Ear.

Mesterlig, levende
Undergrunnsrapper Billy Woods er til å grøsse og grine av.

En historisk jødisk konsert med Kringkastingsorkesteret viser musikkens kraft til å leve videre.

I flytsonen med Joshua Abrams til selve tida opphører.

Carola har begått påskeplate på Kirkelig Kulturverksted. Men hun klarte ikke å sette punktum på Golgata.

Hundedager
Det nye bandet til superduoen Gundelach og Lars Vaular singeldebuterer i dag.

Pianist og professor Liv Glaser er egentlig litt jazzete, med et hjerte som banker i takt for musikken.

Den Oslo-aktuelle standup-stjernen David Cross foretrekker å turnere som et indierockband.

Arild Boman bare spør – og stiller de store spørsmålene, med et kirkekonsertprosjekt som strekker seg over minst 46 år nå.

Dystopisk aroma
Reolô blander (slåtte)tradisjoner, riff, repetisjon, samfunnskritikk og svarteboka på supergruppas andre album.

Playboi Cartis overveldende tredjealbum har overflod, men litt mindre overskudd.

Verdens første kvenofoni stiller lavmælte musikalske spørsmål om identitet med dramatisk og dynamisk tyngde.

Kristin Mellem ser frem til en musikalsk feiring av Kvenfolkets dag på søndag.

Roy Ayers (1940-2025)
Vibrafonisten, låtskriveren, bandlederen og produsenten Roy Ayers gikk bort i forrige uke. Etter det familien karakteriserte som lang tids sykdom, men også etter et langt, rikt liv. Han viste musikalske evner fra tidlig i barndommen av, sang i kirkekor og spilte blant annet steel-gitar i et latin-band(!). Men det var som vibrafonist han bemerket seg, fra jazzscenen i hjembyen Los Angeles fra tidlig sekstitall. Og med et gjennombrudd som «sidemann» med markante bidrag på en rad populære album med fløytisten Herbie Mann fra 1966 av, på Atlantic Records. Det var samme legendariske plateselskap som ga ut de første soloalbumene til Ayers (om vi ser bort fra en tjuvstartskive i 1963). Men ambisiøse og egenrådige Ayers tok snart kontroll over de fleste aspekter av karrieren selv, som produsent og bandleder for sitt Ubiquity – og ved tiårsskifte også uavhengig plateselskapssjef for Uno Melodic, med eksterne produksjoner som Sylvia Striplins sensuelle funk/soul-klassiker «You Can’t Turn Love Away».

Plateaktuelle Kvedarkvintetten lar samsongen få lov til å fortelle historier åpne for tolkning, på albumversjonen av bestillingsverket «Tagal».

Trivelig trio koser seg der de cruiser avgårde med hvilepuls.

Roberta Flack (1937-2025)

Lutt og kaldt blod
I kveld spiller den nederlandske luttisten Jozef van Wissem stumfilmkonsert til vampyrfilmklassikeren «Nosferatu» (1922) i Oslo.

Anmeldelse

Etter beefen med Kendrick Lamar har Drake forstått at den eneste tenkelige utveien er … å late som ingenting.
