Bok

Allmuens forsvarer

I sin nye bok går Dag Solhjell til kamp for publikums smak og selvstendighet.

BORGERNES VALG: Lenge var kunstforeningene en bærebjelke i norsk kunstliv. Her den danske billedhuggeren Kai Nielsens utstilling i Bergen Kunstforenings lokaler i Permanenten, 1918. Foto: Atelier KK / Universitetsbiblioteket i Bergen / Forlaget PressBORGERNES VALG: Lenge var kunstforeningene en bærebjelke i norsk kunstliv. Her den danske billedhuggeren Kai Nielsens utstilling i Bergen Kunstforenings lokaler i Permanenten, 1918. Foto: Atelier KK / Universitetsbiblioteket i Bergen / Forlaget Press

Publikum og kunsten. Kunstforeningenes historie i Norge siden 1836

Dag Solhjell

Forlaget Press, 2025

For de aller fleste gallerier og kunstmuseer er besøkstall blitt en besettelse. I sin nye bok «Publikum og kunsten: Kunstforeningenes historie i Norge siden 1836», beskriver kunstsosiolog Dag Solhjell (f. 1941) likevel et paradoks i denne utviklingen: Selv om alle vil ha flere besøkende, er det knapt noen som vil gi publikum innflytelse over kunsten som vises.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Mer fra Klassekampen

Venezuela

USA angrep «vene­zuelansk narkobåt» i inter­na­sjonalt farvann. Venezuela-­ekspert Alex Main advarer om at situa­sjonen raskt kan komme ut av kontroll.

Evolusjon

At vi mennesker er pattedyr styrer mye av måten vi forholder seg til verden på.

Formuesskatt

LO vil ikke stille seg bak et skatte­for­lik som kutter formues­skatten, uten at de rikeste beskattes på annet vis, tror LOs egen sjeføkonom Roger Bjørnstad.