Valgkamp

Partiene bruker millioner på å annonsere på sosiale medier

Siden april har stortingspartiene sendt nesten to millioner kroner til Mark Zuckerberg. Ap, Høyre og Frp nekter å si hvor mye de skal bruke på sosiale medier under valgkampen.

Kjemper om velgere: Valgnatta i 2023 møttes partilederne til debatt på Stortinget. I år skal partiene kjempe om velgerne igjen, og flere bruker allerede store summer på annonser i sosiale medier. Foto: Christopher OlssønKjemper om velgere: Valgnatta i 2023 møttes partilederne til debatt på Stortinget. I år skal partiene kjempe om velgerne igjen, og flere bruker allerede store summer på annonser i sosiale medier. Foto: Christopher Olssøn

En rekke stortingspartier har gått ut mot tek-gigantene og ønsket å begrense makta deres. Likevel bruker partiene hundretusener av kroner på å annonsere på Facebook og Instagram.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kultur

Grillpraten

Forfatter Levi Henriksen er aktuell med ny roman og ei bok om Åge Aleksan­dersens sanger. Han bruker grillen for å varme opp til høstens lanse­ringer.

Leseliste for vår tid

Stadig større deler av samfunnet vårt blir styrt av algoritmer. Hannah Fry forsøker å vise oss hvordan vi kan vinne tilbake kontrollen.

Medier

Meta mater sin KI-modell med brukernes private meldinger. KI-forsker kaller datainn­sam­lingen «ondskaps­full».