6. sep.
Algoritme Nylig gikk jeg inn på Spotify for å surfe litt i ny musikk. Det øverste banneret hadde en anbefaling til meg, registrerte jeg så vidt. Men før jeg klikket meg videre, måtte jeg stanse forferdet. Spotify, de dustene, anbefalte meg podkasten «Gutta». Jeg kan ikke legge skjul på at jeg ble ganske fornærmet, men også litt forbauset.
Fungerer algoritmene så dårlig at de tror jeg, som stort sett hører på podkaster om venstresidepolitikk, virkelig er i «Gutta» s målgruppe? Eller var dette et hederlig forsøk på å få meg ut av ekkokammeret mitt, tilby meg et annet perspektiv, få meg til å utfordre og kritisk eksaminere mine egne fordommer? «Vi burde alle trene algoritmene våre ved å like ting på sosiale medier som vi egentlig ikke liker», påpekte en kollega da jeg tok opp hendelsen på kontoret.
Det er absolutt et poeng. Men for min del, kvinne i midten av 30-årene, vil det bety at jeg må like mer – ikke mindre – av folk som viser meg hvordan jeg kan trene ansiktsmusklene for å få bukt med smilerynker rundt munnen, hvordan jeg kan begynne på pilatesstudio for å motvirke slapp rumpe, samt stilmessige tips og triks for å unngå å avsløre at jeg er millenial – tydeligvis det flaueste man kan være i motebildet akkurat nå.
Pernille Ekornrud Grøndal