Bjørn Ivar Fyksen

Redaksjonssekretær
Bjørn Ivar Fyksen

Artikler

Kommentar

Selv jug og skryt på bar er mer verdt enn kunstig intel­li­gens.

Essay

Det er gode tider for skrekk­sjangeren, men kan vi lese den som en diagnose eller som en medisin?

Kommentar

Du skal ikke tro du er en heltemodig pressemann bare fordi du skaper støy.

Kommentar

Sophie Elise og bøkene

Det var en gang en høyreliberalist, en finansfyrste og en bloggerinne …

Sakprosa

Sykdoms­be­skri­velse og selvomsorg fyller sidene i «Om kamp, om kjær­lig­het».

Roman

I Erlend Loes nye bok får du et stand­up­nummer til prisen av en roman.

Roman

Var ayatolla Khomeini etter­føl­geren til Samuel Beckett? Don DeLillos merkver­dige roman stiller spørsmålet.

Roman

Livløst om eget liv

Édouard Louis driver med selvsentrert boklig jåleri.

Kommentar

La sjanger­ana­lyse og 100 meter hekk være for de få, men la skole­ele­vene få kjenne lesegleden.

Noveller

Ingvar Am­bjørn­sens siste bok er ujevn og nesten parodisk dyster, men gir forfat­ter­skapet en form­full­endt avslutning.

Roman

Øystein Skotheims roman om en Utøya-­over­le­vende lider under sin hoved­persons traumer.

Bibliotekvederlaget

Sverdrup tar feil

Er kvalitet virkelig irrelevant for norsk litteraturpolitikk? 17. juni henviser forfatter og styremedlem i Forfatterforbundet Kari Woxholt Sverdrup til lov om bibliotekvederlag, og hun greier ikke der å finne noe som tilsier at politikken skulle ha som mål å fremme litterær kvalitet og smal litteratur, slik jeg skrev i min kommentar 14. juni. Sverd­rup later til å mene at dette legitimerer at Forfatterforbundets stipendkomité nylig brukte store deler av bibliotekvederlaget på serie- og krimforfattere. Sverdrup tar feil. Hvis hun leser seg opp på formålet med norsk kunstnerpolitikk – der bibliotek­vederlaget er ett av flere virkemidler – slik dette er formulert i for eksempel NOU-en «Kulturutredningen 2014», stortingsmeldingen «Kunstnarkår» og i bokloven, vil hun se at jo, å fremme litterær kvalitet og å støtte ikke-kommersiell litteratur er faktisk litteraturpolitikkens mål. Det er forståelig at Forfatterforbundet forsøker å tolke norsk litteraturpolitikk i en retning som gagner dem, men de skal være forsiktige med å forvalte offentlige midler etter eget forgodtbefinnende.

Roman

Hervé Le Tellier er mer inter­essert i kjærlig­hets­his­to­riens struktur enn i kjærlig­heten.

Kommentar

Var det likevel et politisk feilgrep å la Forfat­ter­for­bundet få forvalte deler av biblio­tek­veder­laget?

Roman

Både Jan Kjærstad og Jo Nesbø blir ofre i kampen for kjærlighet i Anne Louise Morseths debut.

Kommentar

Ømskinnede kritikere

At det føles ukomfortabelt å framføre kritikk, betyr ikke at man er kneblet.

Roman

I Edmund Austigards drømme­ak­tige roman står global­ka­pi­ta­lismen mot ti tusen år gamle tradi­sjoner.

Kommentar

Er Litteratur-Norge full­sten­dig dominert av identi­tets­po­li­tikken?

Essay

En mann har lest damero­maner. Noen av dem er ikke så verst.

Kommentar

Nei

Dag Solstads utrettelige motstand mot samtidskulturen føltes umistelig.

Roman

Selv ikke Édouard Louis’ overdra­ma­ti­sering kan skjule at hans nye bok er tynne greier.

Kringsjå

«Det ville være løgn å si at jeg benket meg foran Jon Almaas sitt nye tv-program med et åpent sinn»

Kommentar

Forlagenes krise er sivi­li­sa­sjonens krise; det må sies så sterkt.

Kommentar

Enden er nær, og den er ræva

Med kunstig intelligens forsvinner ånden fra åndsverket.

Kulturkritikk

Når den kloke voksne ikke lenger er samfunnets ideal, ender vi med en verden der Donald Trump er konge.

Roman

Jo Nesbøs nye roman foregår i USA, men er ikke hans mest ameri­kanske, ei heller hans beste.

Roman

Ondskapen finnes, og til støv skal vi bli. Tore Kvævens krigsroman er dyster og storslått.