DebattFritt ord

Fritt Ords skumle høyresving

Fritt Ord er og har vært avgjørende for alle som jobber med ytringsfrihet i Norge. I en tid da forlags- og presse-Norge er under sterkt press, er vi mange som er svært bekymret over det som skjer i stiftelsen.

Du har dessverre ikke tilgang til artikkelen

Logg inn i appen eller kontakt kundeservice.

Debatt

Rødgrønt samarbeid

Er Ap på vårt «lag»?

I Klassekampen 5. desember gjentar Ingrid Fiskaa det som er både SVs, Rødts og Bjørgulv Braanens fundamentale strategiske feilvurdering, nemlig at vi har et rødgrønt «lag» bestående av fem partier. Saken er at Aps ledelse bevisst fører høyrepolitikk og har gjort det i mange tiår allerede. Det budsjettet de la fram i høst kunne like gjerne vært lagt fram av Høyre. Kuttene rammet med sikkert instinkt svake grupper og ga ingen bedring for kommunene, samtidig som lederlønninger stiger og borgerlige skatteletter blir videreført. De som utformer denne politikken, er ikke en del av «vårt lag». Fagbevegelsen og miljøbevegelsen er stadig i kamp med Aps nyliberale ledelse.

Oljefondet

Oljefondet mangler etisk styring

Statssekretær i Finansdepartementet, Torgeir Micaelsen (Ap), påpeker i Klassekampen 5. desember at det er etisk å sikre våre framtidige pensjonsrettigheter. Det er sant. Og det kan gjøres på mange måter. Norge er i den heldige situasjon at staten håver inn grunnrente – det vil si inntekter fra utvinning og salg av olje og gass fra norsk sokkel. Slik har Oljefondet allerede blitt svært stort. Et problem er at den etiske styringen ikke har vært god nok.

Samfunnsfag

En dør i fjeset på de yngste elevene

Kari Nessa Nordtun mener at samfunnsfag er et av fagene som kan kuttes i skolens første skoleår. Hun hevder at grunnskolens første år bør brukes på praktisk-estetiske fag og grunnleggende ferdigheter i norsk og matematikk. Nordtuns innspill later til å være tuftet på en manglende forståelse av opplæringen i samfunnsfag. Det fremstår som at faget er uten praktisk og estetisk relevans og at det ikke bidrar til arbeidet med grunnleggende ferdigheter. Samfunnsfaget er verken en motsetning til praktisk-estetiske arbeidsmåter eller grunnleggende ferdigheter. Fagets premiss er at elevene skal utvikle en forståelse av seg selv som deltakere i et demokratisk samfunn som fremmer fellesskap og mangfold. Dette inkluderer også praktisk-estetiske metoder.