Lasse Skogvold Isaksen (Førsteamanuensis i pedagogikk, NTNU)
Myten om to nye skoleår: Elise Farstad Djupedal har telt 1359 ekstra skoletimer, men det betyr ikke at norske elever har gått to år mer på skolen, skriver forfatteren. Her etter prøveforelesningen for Djupedals doktoravhandling i november. Foto: Frida Holsten GullestadMyten om to nye skoleår: Elise Farstad Djupedal har telt 1359 ekstra skoletimer, men det betyr ikke at norske elever har gått to år mer på skolen, skriver forfatteren. Her etter prøveforelesningen for Djupedals doktoravhandling i november. Foto: Frida Holsten Gullestad
Elise Farstad Djupedal har i sitt arbeid belyst økningen i antall undervisningstimer i norsk grunnskole fra 1990 til 2008, et interessant bidrag som belyser en historisk utvikling. Hun konkluderer med at dagens elever har «to år mer skolegang». Denne konklusjonen representerer imidlertid en feilslutning som dessverre har fått fotfeste i enkelte miljøer. I Klassekampen xx gjentar hun påstanden.