Kronikk

Avvikle eller normalisere?

Enten bør au pair-ordningen skrotes. Ellers må vi anerkjenne at kvinnene er her fordi de ønsker arbeid.

Ikke kulturutveksling: Au pair-ordningen domineres av filippinske kvinner som bruker den som brekkstang for å kunne jobbe i Schengen-området, skriver kronikkforfatteren. Illustrasjonsfoto: Monica Larsen Vegstein Ikke kulturutveksling: Au pair-ordningen domineres av filippinske kvinner som bruker den som brekkstang for å kunne jobbe i Schengen-området, skriver kronikkforfatteren. Illustrasjonsfoto: Monica Larsen Vegstein

De siste ukene har debatten om au pair-ordningen blusset opp igjen. Ap foreslår at ordningen blir mer kulturutveksling, Civita ønsker seg mer arbeid inn i ordningen og LO går igjen ut med at de ikke ønsker ordningen i det hele tatt. De tre posisjonene møtes nok i at hele au pair-ordningen er en anomali i Norge, og at ordningen nærmest er umulig i sin nåværende form.

Du har dessverre ikke tilgang til artikkelen

Logg inn i appen eller kontakt kundeservice.

Kronikk

ICC har interne og eksterne problemer. Norge bør bidra på begge områder.

KI kan gi økt produk­ti­vitet på kort sikt. Hva skjer lengre fram i tid?

Var UDs urani­ni­tiativ overfor Iran i 2015 en gjen­nom­tenkt politisk beslutning eller et tilfelle av diplo­matisk selvpro­mo­te­ring?